Podsumowanie projektu
Dodano: 16.04.2025
14 kwietnia 2025 roku Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Skoczowie zakończył realizację międzynarodowego projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) pod tytułem „Mobilność europejska uczniów z ZSTiO szansą na sukces zawodowy”. Projekt trwał 18 miesięcy. Głównym celem projektu było umożliwienie uczniom technikum uzyskania kompetencji zawodowych zgodnych ze standardami UE oraz językowych, prowadzących do podniesienia umiejętności społecznych i osobistych oraz dalszego rozwoju zawodowego.
W projekcie wzięło udział 30 uczniów technikum, kształcących się w zawodach technik elektronik, technik fotografii i multimediów oraz technik reklamy. Mobilność zrealizowano w dwóch turach: pierwsza grupa przebywała na praktykach w hiszpańskiej Maladze od 4 do 29 marca 2024 roku, natomiast druga grupa odbyła swój staż we włoskim Rimini w dniach od 9 września do 4 października 2024 roku.
Każdy uczestnik odbył 160 godzin praktyki zawodowej – 8 godzin dziennie przez 20 dni roboczych. Praktyki zorganizowano w 16 firmach: ośmiu hiszpańskich i ośmiu włoskich, dobranych zgodnie z kierunkiem kształcenia, profilem działalności i potencjałem edukacyjnym.
W Maladze uczniowie kształcący się jako technicy fotografii realizowali staże w firmach takich jak Asociación Arrabal, Enforex, Bedoya Grupo LKH, Dama Re i L’Experience SL. Pracowali z nowoczesnym sprzętem fotograficznym, przygotowywali sesje zdjęciowe, montowali materiały multimedialne i poznawali funkcjonowanie zakładów fotograficznych. Techników reklamy gościła firma Copyrap Nave, specjalizująca się w projektowaniu graficznym i przygotowywaniu materiałów promocyjnych. Elektronicy z kolei rozwijali swoje umiejętności w firmach Solydi Led Innovation oraz Planeta Electrico – uczestnicząc w montażu i testowaniu systemów elektronicznych i oświetleniowych.
We Włoszech fototechnicy odbywali praktyki w zakładach Foto Snap Shot, Foto Video Play Di Bartolini Vincenzo oraz Foto Soci. Poznawali oni tajniki fotografii studyjnej, montażu filmowego i cyfrowej obróbki obrazu. Techników reklamy przyjęła firma Vulpinari SRL, gdzie mieli okazję projektować materiały graficzne dla klientów z różnych branż. Elektronicy odbywali praktyki w czterech firmach: Spin s.r.l., Silectra SRL, Staff Ice System i B.P.L. Costruzioni Elettriche, gdzie uczestniczyli w pracach montażowych, testach urządzeń i analizie dokumentacji technicznej.
Uczniowie zostali kompleksowo przygotowani do wyjazdu – wzięli udział w kursach językowych (20 godzin języka hiszpańskiego lub włoskiego), zajęciach kulturowych (5 godzin) oraz zajęciach pedagogicznych (5 godzin). Dodatkowo podczas pobytu za granicą zrealizowali 10 godzin praktycznego kursu językowego na miejscu. Nad bezpieczeństwem i organizacją mobilności czuwali nauczyciele-opiekunowie ZSTiO.
Częścią projektu były również działania kulturowe. Uczestnicy odwiedzili najważniejsze miejsca regionów Andaluzji i Emilii-Romanii:
– Hiszpania: Kordoba, Ronda, Nerja, Gibraltar
– Włochy: Wenecja, Florencja, San Marino
Wyjazdy te stanowiły ważny element edukacyjny, budując otwartość kulturową, tolerancję i poczucie wspólnej europejskiej tożsamości.
Projektowi towarzyszyły intensywne działania informacyjne i promocyjne, prowadzone na wszystkich etapach jego realizacji – od przygotowań, przez przebieg mobilności, aż po podsumowanie i dalsze upowszechnianie rezultatów. W inicjatywy te zaangażowani byli zarówno uczniowie – uczestnicy mobilności, jak i partnerzy projektu.
Działania te skierowane były do szerokiego grona odbiorców: uczniów i nauczycieli ZSTiO, uczniów i nauczycieli innych szkół, rodziców, lokalnych firm i instytucji, przedstawicieli władz samorządowych oraz społeczności lokalnych – zarówno w Polsce, jak i w krajach goszczących: Hiszpanii i Włoszech.
Różnorodne formy promocji pozwoliły na skuteczne dotarcie do wszystkich grup docelowych.
Uczestnicy oraz opiekunowie projektu prowadzili:
– profil na Facebooku, na którym zamieszczano relacje, zdjęcia i komentarze z praktyk,
– blog na platformie Blogspot, na którym publikowano relacje z przebiegu mobilności,
– tablicę informacyjną w szkole, regularnie aktualizowaną o postępy projektu,
– zakładkę projektu na stronie internetowej szkoły, gdzie zamieszczano aktualności i materiały dokumentujące projekt,
– artykuły w lokalnej prasie– w „Wieściach Skoczowskich”.
Po powrocie z praktyk zorganizowano konferencję podsumowującą projekt, podczas której uczniowie wraz z opiekunami zaprezentowali swoje doświadczenia przed społecznością szkolną, dyrekcją i nauczycielami. Uczestnicy przedstawili multimedialne prezentacje oraz filmy dokumentujące ich pobyt i praktyki za granicą, a także otrzymali certyfikaty: Europass Mobilność, zaświadczenia z kursów językowych i dokumenty potwierdzające odbycie stażu.
Uczniowie zadbali również o widoczność projektu wewnątrz szkoły, przygotowując:
– tablo promujące praktyki zagraniczne, przedstawiające zdjęcia z miejsc praktyk oraz wycieczek fakultatywnych,
– gazetkę ścienną, na której zamieszczono najciekawsze fotografie dokumentujące przebieg stażu.
Projekt zakończył się pełnym sukcesem. Uczniowie zdobyli nowe umiejętności zawodowe, językowe i kulturowe oraz cenne doświadczenie pracy w międzynarodowym środowisku. Otrzymane dokumenty potwierdzające odbycie mobilności (w tym Europass Mobilność) z pewnością zwiększą ich szanse na rynku pracy. Dla szkoły było to kolejne ważne przedsięwzięcie, które umacnia jej pozycję jako placówki nowoczesnej, otwartej na Europę i oferującej swoim uczniom realne możliwości rozwoju zawodowego i osobistego.